حجاج ظالم و خون ریز بود اما تکفیر نشد (215)

ساخت وبلاگ

حجاج ظالم و خون ریز بود اما تکفیر نشد (215)

 

(برگرفته از کتاب ارزشمند « روابط متقابل اسلام و دین سکولاریسم»)

به قلم : استاد ابوحمزه المهاجر هورامی

 

بسم الله  و الحمد لله

اما بعد :

الله تعالی می فرماید: ‏ إِنَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِیهَا هُدًى وَنُورٌ یَحْكُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذِینَ أَسْلَمُواْ لِلَّذِینَ هَادُواْ وَالرَّبَّانِیُّونَ وَالأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُواْ مِن كِتَابِ اللّهِ وَكَانُواْ عَلَیْهِ شُهَدَاء فَلاَ تَخْشَوُاْ النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلاَ تَشْتَرُواْ بِآیَاتِی ثَمَناً قَلِیلاً وَمَن لَّمْ یَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ (مائده/44)‏ ‏ ما تورات را نازل كردیم كه در آن رهنمودی و نوری بود . پیغمبرانی كه تسلیم فرمان خدا بودند بدان برای یهودیان حكم می‌كردند ، و نیز خداپرستان و دانشمندانی بدان حكم می‌كردند كه امانتداران و پاسداران كتاب خدا بودند . پس  از مردم نهراسید و بلكه از من بهراسید و آیات مرا به بهای ناچیز نفروشیدو هركس برابر آن چیزی حكم نكند كه خداوند نازل كرده است  او و امثال او بیگمان كافرند.

از سیاق  آیه  واضح است که این آیه درباره یهود نازل شد، که یک حکم ( رجم زناکار )  از احکام الله تعالی را تغییر دادند وبدین خاطر الله حکم تکفیر آنها را نازل کرد، و احادیث صحیح این مطلب را ثابت می کند از جمله حدیثی که مسلم در صحیحش از طریق براء بن عازب روایت می کند که گفت:پیامبر صلی الله علیه وسلم از کنار یک یهودی گذشت که شلاق خورده وداغ گذاشته شده بود،پیامبر صلی الله علیه وسلم آنها را خواست و به آنان گفت:حد زانی را در کتاب آسمانی تان چنین  یافته اید؟

گفتند: بله. پیامبر یکی از علمایشان را خواست وگفت: تو را به الله که تورات را برموسی نازل کرد، قسم می دهم، آیا حد زنا درکتابتان چنین است؟ گفت: نه، و اگر مرا این طور قسم نمی دادی به تو نمی گفتم، حد زانی در کتابمان رجم(سنگسار) است ولی زنا درمیان اشراف ما زیاد شد و ما هنگامی که  یکی از اشراف را به جرم زنا می گرفتیم بر او حد جاری نمی کردیم و رهایش می کردیم و هنگامی که مردم معمولی و ضعیف را می گرفتیم حد را براو اجرا می کردیم.

به این خاطر گفتیم: بیایید بر یک چیز اتفاق کنیم و هم بر اشراف و هم بر ضعفاء اجرا کنیم ، و در نتیجه داغ نهادن وشلاق زدن را به جای رجم قرار دادیم. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: خداوندا من اولین کسی هستم که فرمان تو را احیا می کنم بعد از آنکه که آن را می رانده بودند. سپس پیامبر دستو داد و آن مرد را رجم کردند.

پس الله عزو جل این آیات را نازل کرد: یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ لاَ یَحْزُنكَ الَّذِینَ یُسَارِعُونَ فِی الْكُفْرِ: ای پیغمبر ! مایه اندوه تو نشود ( كار كافرانی كه ) در كفر بر یكدیگر سبقت می‌گیرند...تا آنجا که می فرماید: إِنْ أُوتِیتُمْ هَذَا فَخُذُوهُ: اگر این ( چیزهائی را كه ما می‌گوئیم ، توسّط محمّد ) به شما گفته شد ، آن را بپذیرید...منظور اینست که:نزد محمد صلی الله علیه وسلم بروید اگر شما را به داغ وشلاق امر کرد بپذیرید و اگر شما را به سنگسار فتوا داد خویشتن را برحذر دارید.پس الله تعالی این آیه را نازل کرد: وَمَن لَّمْ یَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ: و هركس برابر آن چیزی حكم نكند كه خداوند نازل كرده است او و امثال او بیگمان كافرند.

این حکم ربانی برای کسانی بود که فقط یک حکم الهی را تعطیل کردند،پس حکم کسی که کل شریعت را درمسائل فرهنگی و آموزش وپرورش، اجتماعی و خانوادگی، سیاسی، اقتصادی، اجرای حدود جزائی و...  تعطیل کند و آن را با قوانین دیکتاتوری سکولاریستی پر از ظلم وجور عوض کند چه خواهد بود؟

اسماعیل قاضی می گوید:ظاهر آیات بر این دلالت دارد که هر کس همانند فعل آنها ،انجام دهد و حکمی مخالف حکم الله اختراع کند و آن را قانون ملزمی کند،این وعید مذکور بر او نیز منطبق می شود چه حاکم باشد یا غیرآن، وَمَن لَّمْ یَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ: و هركس برابر آن چیزی حكم نكند كه خداوند نازل كرده است او و امثال او بی گمان كافرند.[1]

و مانند این، آیات زیادی هستند که بر مقصودمان دلالت می کند و علمای معتبر به همین حکم فتوا داده اند،حتی علامه محمد امین شنقیطی رحمه الله در تفسیرش می گوید:… و با این نصوص آسمانی که ذکرکردیم کاملا روشن می شود که :کسانی که از قوانین وضعی -که شیطان آن را بر زبان دوستانش تشریع کرده و مخالف آن چیزی است که الله عز وجل بر زبان پیامبرانش تشریع کرده- تبعیت کند، هیچ شکی درکفر و شرک آنها نیست و هیچ کس در کفر چنین کسانی تردید نمی کند مگرکسی که الله چشم بصیرتش را کور کرده و او را از دیدن نور وحی نابینا کرده است.(پایان نقل قول).

و هر قولی که با این حکم محکم در تعارض باشد یا قولی است که نسبتش به گوینده اش ثابت نیست یا کلامی محتمل ومبهم ویا رأی مرجوحی است.و بسیاری از علماء و طلاب علم درقدیم وجدید،این مسئله رابه تفصیل بیان کرده اند.

اما این سخن که علماء حجاج را تکفیر نکرده اند وباتوجه به اینکه حجاج بن یوسف ظالم بود و بسیاری از مسلمین راکشت و با این حال هیچ یک ازعلماء او را تکفیر نکردند. پرسشگر باید این مسئله را دوباره بررسی کند چون علمای زمان حجاج در تکفیرش اختلاف کرده اند برخی از آنان مانند طاووس وشعبی  او را تکفیرکردند و برخی مانند محمد بن سیرین او را تکفیرنکردند، البته حجاج شریعت الله تعالی را فی الجمله تحکیم می کرد اما حکام و احزاب سکولاریستی این زمان علاوه بر ظلمی که حجاج می کرد،شریعت الله را نیز در تمام مسائل فرهنگی و آموزش وپرورش، اجتماعی و خانوادگی، سیاسی، اقتصادی، اجرای حدود جزائی و...  تعطیل و قوانین وضعی سکولاریستی را تحکیم کرده اند و  دیکتاتوری مهاجم سکولاریستی به رهبری آمریکا و ناتو را علیه مسلمانان یاری کرده اند.

به همین دلایل تمامی سکولاریستهای سرزمینهای مسلمان نشین در این دنیا ، به خاطر ولاء و دوستیشان به قوانین سکولاریستی  مخالف شریعت الهی، مرتد به شمار رفته ودر ردیف دشمنان مهاجم کافر قرار می گیرند .حتی اگر در احوال شخصی پاره ای از عبادات اسلامی را نیز انجام دهند. 

 

 



[1]ابن حجرالعسقلانی، فتحالباری، 13/120

روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : حجاج,ظالم,خون,ریز,بود,اما,تکفیر,نشد, نویسنده : rawshangarana بازدید : 184 تاريخ : شنبه 28 مرداد 1396 ساعت: 10:14