قوم شعیب پنداشتند که دین فقط منحصر به مسجد است
سید_قطب (رحمە اللە)
قوم شعیب پنداشتند که دین فقط منحصر به مسجد است و در سیاست نباید هیچ نقشی داشته باشد، و نپذیرفتند که دین در هیچ امر بزرگ یا کوچکی دخالت کند:
"قَالُوا يَا شُعَيْبُ أَصَلَاتُكَ تَأْمُرُكَ أَنْ نَتْرُكَ مَا يَعْبُدُ آبَاؤُنَا أَوْ أَنْ نَفْعَلَ فِي أَمْوَالِنَا مَا نَشَاءُ" {هود:۸۷}
«گفتند: ای شعیب! آیا نمازهایت به تو دستور میدهد که ما چیزهائی را ترک کنیم که پدرانمان (از قدیم) آنها را پرستیدهاند؟! و ما نتوانیم به دلخواه خود در اموال خویش تصرّف کنیم»؟!
و ندانستند که هدف دین درواقع تسلیم کامل در برابر همه شرایع و قوانین الله در مال، سیاست و عبادت است.
با این حال امروزه کسانی از هم زبانهای ما می خواهند ما را به عقیده قوم شعیب برگردانند که (صاعقه و زمین لرزه) آنها را نابود کرد!
از ما می خواهند که دین را فقط به مسجد محدود گردانیم!!
آیا اینان قول الله متعال را نشنیده اند که می فرماید:
"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً" {بقره:۲۰۸}
«ای کسانی که ایمان آوردهاید! همگی (اسلام را به تمام و کمال بپذیرید و) به صلح و آشتی درآئید».
ابن کثیر رحمه الله فرموده: "یعنی به تمام گره ها، شرایع و قوانین اسلام متمسک باشید".
پس ای قوم ما
و ای سیاستمداران
و ای قانونگذاران
و ای جوانان ما..
اگر واقعا به الله ایمان دارید تسلیم کلام وی و امر و نهی ای که نازل نموده شوید.
"قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا" {بقره:۱۳۶} «بگوئید: ایمان داریم به خدا و آنچه (به نام قرآن) بر ما نازل گشته است».
اگر واقعا به الله ایمان بیاورید به قانون فرانسوی، رای سکولار و بینش دموکرات و... توجهی نشان نمی دهید و به ما أنزل الله روی می آورید..
زیرا اگر شرع الله را برای غیر او رها کردید پس به ساحت وی و شرعش بی ادبی نموده اید و این، کفر به کمال حکمت، علم و امر او است:
"مَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ" {حج:۷۴} «آنان خدای را آن گونه که باید بشناسند نشناختهاند. به حقیقت خدا توانا (برهر کاری و) چیره (بر هر چیزی) است».
بنابراین الله، یگانه خالق و تنها قانونگذار برای بندگانش است و هر آنچه که در دو دنیا به صلاح آنهاست را برایشان قانونگذاری می کند چرا که او از همه به مخلوقاتش داناتر است:
"أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ" {ملک:۱۴} «مگر کسی که (مردمان را) میآفریند (حال و وضع ایشان را) نمیداند، و حال این که او دقیق و باریک بین بس آگاهی است»؟!
"وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ" {مائده:۵۰} «آیا چه کسی برای افراد معتقد بهتر از خدا حکم میکند»؟ و پیامبران برای این مبعوث نشدند که تحکیم به غیر آنها واگذار شود:
"وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ" {نساء:۶۴}
«و هیچ پیغمبری را نفرستادهایم مگر بدین منظور که به فرمان خدا از او اطاعت شود (پس اطاعت از او، اطاعت از خدا، و سرکشی از دستور او، سرکشی از دستور خدا است)».
سپس خالق همه ما در آیه دیگر می فرماید:
"فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا" {نساء:۶۵}
«امّا، نه! به پروردگارت سوگند که آنان مؤمن بشمار نمیآیند تا تو را در اختلافات و درگیریهای خود به داوری نطلبند و سپس ملالی در دل خود از داوری تو نداشته و کاملاً تسلیم (قضاوت تو) باشند».
الله متعال شرط ایمان را تحکیم شرع خود قرار داده است..
و تسلیم شدن در برابر شریعتش و راضی شدن بدان را اصلی از اصول اسلام قرار داده است.
بارالها ما را در زندگی و مرگ راضی به شرع و حکم و قضایت قرار بده.
روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید
برچسب : پنداشتند, نویسنده : rawshangarana بازدید : 211 تاريخ : يکشنبه 7 آبان 1396 ساعت: 10:18