مقدماتی بر شناخت صحیح جهاد و اهل جهاد در آیات و احادیث و سخنان اهل فقه (۳)

ساخت وبلاگ

مقدماتی بر شناخت صحیح جهاد'>جهاد و اهل جهاد در آیات و احادیث و سخنان اهل فقه (۳)

ارائه دهنده : ع . تاجیکی

سنن و مسانید:

سنن ترمذی رحمه الله:

۳۱-وعنْ عُثْمَان، رضي اللَّهُ عَنْه، قَال: سَمِعْتُ رَسُول اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم يقُول: «رباطُ يَوْمٍ في سبيلِ اللَّه خَيْرٌ مِنْ ألْفِ يَوْمٍ فيما سواهُ مِنَ المَنازلِ » . رواهُ الترمذيُّ وقال: حديثٌ حسن صَحيح.

از عثمان رضي الله عنه روايت شده که گفت:استقامت و پايداري يک روز در راه خدا از هزار روز در ماسواي آن از منزل ها بهتر است.

۳۲-وعَنْ مُعاذٍ رضي اللَّه عَنْه، عن النبي صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم، قَال: « منْ قاتل في سَبيلِ اللَّهِ مِنْ رَجل مُسلِمٍ فُواقَ نَاقةٍ وجبتْ له الجَنَّة، ومَنْ جُرِحَ جُرْحاً في سبيلِ اللَّه أوْ نكِب نَكبَةً، فَإنَّهَا تجيءُ يَوْمَ القِيامة كأغزَرِ ما كَانَت: لَوْنُهَا الزَّعْفَران، ورِيحُها كالمِسكِ» . رواهُ أبو داود، والترمذيُّ وقال: حديثٌ حسَنٌ صحيح

از معاذ رضي الله عنه روايت است که:پيامبر صلي الله عليه وسلم فرمود: هر مرد مسلماني که بالاي شتر در راه خداي تعالي جهاد کند، (کنايه از کم بودن جهاد است) بهشت بر او واجب مي شود. و کسيکه در راه خدا زخمي شده و يا حادثهء بدي براي او روي دهد، وي در روز قيامت مي آيد، در حاليکه بيشتر از حالت اوليست. رنگ آن زعفران و بوي آن مانند مشک است.

۳۳-وعنْ أبي هُريرة، رضِي اللَّه عَنْه، قال: مَرَّ رَجُلٌ مِنْ أصْحَاب رسُولِ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم، بشِعْب فيهِ عُيَيْنَةٌ مِن ماءٍ عَذْبة، فأَعجبته، فَقَال: لَو اعتزَلتُ النَّاسَ فَأَقَمْتُ في هذا الشِّعْب،ولَنْ أفعلِ حَتى أسْتأْذنَ رسُولَ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم، فذكر ذلكَ لرسُولِ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم، فَقَال: « لا تفعل، فإنَّ مُقامَ أحدِكُمْ في سبيلِ اللَّهِ أفضَلُ مِنْ صلاتِهِ في بيتِهِ سبْعِينَ عاما، ألا تُحبُّونَ أنْ يَغْفِر اللَّه لَكُمْ ويُدْخِلكَمُ الجنَّة؟ اغزُوا في سبيلِ اللَّه، منْ قَاتَلَ في سَبيلِ اللَّهِ فُوَاقَ نَاقَة وَجَبتْ له الجَنَّةُ » . رواهُ الترمذيُّ وَقال: حديثٌ حَسَن.

از ابو هريره رضي الله عنه روايت شده که گفت:مردي از اصحاب رسول الله صلي الله عليه وسلم از کنار درهء که در آن چشمهء شيريني بود، گذشت و خوشش آمد و گفت: چه مي شود که از مردم کناره گرفته و در اين دره زندگي کنم. و هرگز اين کار را نخواهم کرد تا از رسول الله صلي الله عليه وسلم اجازت طلبم. سپس اين موضوع را به رسول الله صلي الله عليه وسلم ياد آوري کرد و آنحضرت صلي الله عليه وسلم فرمود: اين کار را مکن. زيرا مقام يکي از شما در راه خدا بهتر است از نماز هفتاد سال او در خانه اش. آيا دوست نداريد که خداوند براي شما بيامرزد و شما را به بهشت داخل نمايد؟ در راه خدا جهاد کنيد و کسيکه بالاي شتري در راه خدا جهاد کند، بهشت برايش لازم مي گردد.

۳۴- وعن ابن عبَّاس، رضي اللَّه عَنْهُمَا، قَال: سمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم يقُولُ: «عيْنَانِ لا تَمسُّهُمَا النَّار: عيْنٌ بكَت مِنْ خَشْيةِ اللَّه، وعيْنٌ باتَت تحْرُسُ في سبِيلِ اللَّهِ». رواه الترمذيُّ وقال: حديثٌ حسن.

از ابن عباس رضي الله عنهما روايت است که گفت:از رسول الله صلي الله عليه وسلم شنيدم که مي فرمود: دو چشم است که آن را دوزخ لمس نمي کند: چشمي که از ترس خدا بگريد و چشمي که در راه خدا پاسداري و نگهباني نمايد.

۳۵-وعَنْ أبي هُريْرةَ رضي اللَّهُ عنهُ قال: قالَ رسُولُ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم: « ما يَجِدُ الشَّهِيدُ مِن مَسِّ القتْلِ إلاَّ كما يجِدُ أحدُكُمْ مِنْ مسِّ القَرْصَةِ » رواه الترمذي وقال: حديثٌ حسنٌ صحيح.

از ابو هريره رضي الله عنه روايت شده که:رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمود: شهيد درد مرگ را جز به اندازهء که يکي از شما ديگري را با ناخن بگيرد (بگزد) حس نمي نمايد.

مسند الامام احمد بن حنبل رحمه الله:

۳۶-قال رسول الله صلي الله عليه و سلم:بُعِثْتُ بَيْنَ يَدَي السَّاعَةِ بالسَّيْفِ حَتّي يُعْبَدَ اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ، وجُعِلَ رِزْقِيْ تَحْتَ ظِلِّ رُمْحِي، وَجُعِلَ الذُّلُّ وَالصَّغَارُ عَلَي مَنْ خَالَفَ أمْرِي، وَمَنْ تَشَبّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ. مسند احمد ج ۲ ص ۵۰و ۹۲،ابن ابي شيبه در (مصنف) (۱۹۴۰۱) ، و عبد بن حميد در «مسند» (۸۴۸)، و طبراني در «مسندشاميين (۲۱۶)، و بيهقي در «الشعب» (۱۱۹۹) حكم الباني في تخریج مشکله الفقر: صحیح مناوی: سنده حسن (التيسير شرح الجامع الصغير» (۱/۴۳۴)

رسول الله فرمودند:«من پيشاپيش قيامت همراه با شمشير (و مبارزه با كفار) فرستاده شده ام، تا الله يگانه و لاشريك مورد پرستش قرار گيرد و موفقيت من زير سايه ي شمشيرم است، خواري و ذلت بر مخالفانم مقرر گرديده است و هر كس كه خودش را شبيه قومي بگرداند از آنان است».

۳۷-قال رسول الله صلي الله عليه و سلم:

رأس اْلأمرِ الإِسْلامُ، و عَمُودُهُ الصّلاَةُ، و ذِرْوَة سَنَامِهِ الْجهادُ. مسند الامام احمد بن حنبل (5/231)الجامع الصحیح وهو سنن الترمذی۲۶۱۶٫سند صحیح

رأس دين، اسلام است و ستون آن نماز و قله ي رفيعش جهاد است

۳۸-قال رسول الله صلی الله علیه و سلم:

إِذَا تَبَايَعْتُمْ بِالْعِينَةِ وَأَخَذْتُمْ أَذْنَابَ الْبَقَرِ وَرَضِيتُمْ بِالزَّرْعِ وَتَرَكْتُمْ الْجِهَادَ سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ ذُلًّا لَا يَنْزِعُهُ حَتَّى تَرْجِعُوا إِلَى دِينِكُمْ.

ترجمه: هر گاه معامله ي عينه كرديد و دم گاو را گرفتيد(كنايه از اهميت فوق العاده به كشاورزي است) و به زراعت دل خوش كرديد و جهاد را ترك كرديد الله شما را خوار خواهد كرد و تنها راه رهايي از آن بازگشت به دين است. (احمد(۲/۴۲، ۸۴) ابوداود(۳۴۶۲). الالبانی: صحیح)

ابی داوود رحمه الله:

۳۹وعنهُ رضي اللَّه عنْه، قال: سمِعْتُ رسُول اللَّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم يقول: « إنَّ اللَّه يُدخِلُ بِالسهمِ ثَلاثةَ نَفَرٍ الجنَّة: صانِعهُ يحتسِبُ في صنْعتِهِ الخير، والرَّامي بِه، ومُنْبِلَهُ، وَارْمُوا وارْكبُوا، وأنْ ترمُوا أَحَبُّ إلَيَّ مِنْ أنْ تَرْكَبُوا. ومَنْ تَرَكَ الرَّميَ بعْد ما عُلِّمهُ رغبَةً عنه. فَإنَّهَا نِعمةٌ تَركَهَا » أوْ قال: « كَفَرَهَا » رواهُ أبو داود.

ترجمه:از عقبه رضي الله عنه روايت شده که: از رسول الله صلي الله عليه وسلم شنيدم که مي فرمود: همانا خداوند با يک تير سه کس را به بهشت داخل مي کند: سازنده اش را که به نيت نزديکي به حق تعالي و رسيدن بخير آن را مي سازد. و کسيکه بدان تير مي اندازد. و آنکه تير را آماده نموده و براي شليک بديگري مي دهد. پس تير اندازيد و سوارکاري کنيد و تير اندازي در نزدم محبوبتر است از اينکه سوارکاري کني و آنکه تير اندازي را بعد از آموختن از روي عدم احساس نياز بدان (به واسطهء عذر) ترک کند، او در حقيقت نعمتي را ترک کرده است يا فرمود: کفران نموده است.

۴۰- وعنْ أنس، رضي اللَّه عنْه، أنَّ النبي صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قال: « جاهِدُوا المُشرِكينَ بِأَموالِكُمْ وأَنْفُسِكُم وأَلسِنَتِكُم » . رواهُ أبو داود بإسناد صحيح.

ترجمه: از انس رضي الله عنه روايت است که:

پيامبر صلي الله عليه وسلم فرمود: با مشرکين به مالها و جانها و زبانهاي تان جهاد کنيد.

توجه:ما فقط به پاره ای از آیات و احادیث در مورد جهاد و مجاهد و فضایلش پرداختیم .برای اینکه به ذهن خواننده متبادر شود که جهاد ثبوتش بر همه مسلمین عیان است و کسانی که از روی ترس و جهل به تاویلات غیر عالمانه روی آورده اند در واقع فهم صحیحی از قرآن و سنت نداشته اند.از اینکه زبان ما تند است بسیار پوزش می طلبیم ولیکن الله را شاهد می گیریم که آنقدر این تاویلات جاهلانه زیاد شده است که نزدیک است دین اسلام روی به سوی تحریف شدن بگذراد. ولیکن در جواب کسانی که با این تاویلات جاهلانه دین خدا را می خواهند ذلیل کفار کنند و همچون اهل کتاب سعی در تحریف کتاب داشته باشند می گوییم:

يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ(صف۸) مي خواهند نور (آئين) خدا را با دهانهايشان خاموش گردانند، ولي خدا نور (آئين) خود را كامل مي گرداند، هرچند كه كافران دوست نداشته باشند

دین الله هیچ گاه خاموش نخواهد شد و نور حضرت حق است که همیشه تابان است.

+ نوشته شده در دوشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۱۹ ساعت 14:43 توسط روشنگر  | 

روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : rawshangarana بازدید : 58 تاريخ : يکشنبه 1 مرداد 1402 ساعت: 15:01