س۱۲: در حدیثی از پیامبر دیدم که می گوید مردم بر دین حاکمان خود هستند؛ اما می بینیم که در آمریکا و ا

ساخت وبلاگ

در حدیثی از پیامبر دیدم که می گوید مردم بر دین حاکمان خود هستند؛ اما می بینیم که در آمریکا و اروپا و روسیه و چین و خیلی از کشورهای دیگر مردم دینی دارند و حکام دینی دیگر و مردم تابع دین حکام خودشان نیستند.

«السُّنة» و «أَهْلُ السُّنَّةِ» بودن و «الجَمَاعَة» و «أَهْلُ الجَمَاعَة» بودن، احکام و وظایف (پاسخ به سوالات)

س۱۲: در حدیثی از پیامبر دیدم که می گوید مردم بر دین حاکمان خود هستند؛ اما می بینیم که در آمریکا و اروپا و روسیه و چین و خیلی از کشورهای دیگر مردم دینی دارند و حکام دینی دیگر و مردم تابع دین حکام خودشان نیستند.

ج: رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید: مَنْ مَاتَ بِغَيْرِ إِمَامٍ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً .[۱] یا با لفظ: مَنْ مَاتَ وَ لَيْسَ لَهُ إِمَامٌ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً.[۲] هرکس ‏بمیرد و فاقد امام و رهبر باشد با مرگ جاهلیت مرده است. پس هر شخص مسلمانی نیاز به امام و رهبر و حاکم مسلمانی دارد و اگر نمی خواهد با مرگ جاهلی بمیرد باید اهل جماعت شود؛ اما این جمله که «النّاسُ عَلي دينِ مُلُوكِهِمْ» سخن حقی است اما حدیث رسول الله صلی الله علیه وسلم نیست.[۳] اگر کسی مفاهیم و معانی چهارگانه ی دین را نداند به سادگی در درک این سخن حکیمانه و اکثر مواردی که کلمه ی دین به کار رفته است دچار اشتباه می شود.

دین یعنی:۱- قدرت حاکمیت ۲- قانون و برنامه ۳- اطاعت کردن ۴- مجازات و پاداش؛ حالا اگر شما در هر کشوری سکونت داشته باشید در این موارد تابع همان کشور و رهبریت آن کشور نیستید؟ قطعاً هستید. پس هر مردمی در هر سرزمینی که زندگی می کنند این ۴ معنی و مفهوم دین را به حاکم آن جامعه می دهند و در این ۴ معنی و مفهوم دین تابع همان حاکم و حاکمیت و نظام هستند.

در تفسیر امام بغوی و امام قرطبی در مورد این آیه که الله تعالی می فرماید: يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ (إسراء/۷۱) ‏روزی همه انسانها را همراه با رهبرانشان فرا می‌خوانیم، آمده است که ابن عباس گفته است: بِإِمَامِ زَمَانِهِمُ الَّذِي دَعَاهُمْ فِي الدُّنْيَا إِلَى ضَلَالَةٍ أَوْ هُدًى، در روز قیامت مردم با حاکم و رهبر زمان و معاصرشان صدا زده می شوند، اگر چه این رهبران آنها را به سوی گمراهی یا هدایت دعوت کرده باشند. و الله تعالی می فرماید: وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا(انبیاء/۷۳) ما آنان را پیشوایان و رهبرانی قرار دادیم که برابر دستور و حکم و قوانین ما (مردم را) رهبری می‌کردند، و می فرماید: وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ (قصص/۴۱) ‏و ما آنان را رهبران و پیشوایانی کردیم که مردمان را به سوی آتش جهنم می‌خواندند.

سعید بن مسیب نیز می گوید: مردم در روز قیامت به همراه رهبرانشان جمع می شوند در خیر و شر.[۴] پس نگاه کن اهل کدام سنت هستی؟ اهل سنت اسلام یا اهل سنت سکولاریسم و یهودیت و یا اهل سنت سایر کفار؟ در کنار این نگاه کن اهل کدام جماعت هستی؟ اهل جماعت و دارالاسلام مسلمین یا اهل جماعت دارالکفرهای سکولار؟ اینجاست که امام و رهبر و حاکم و دینت هم مشخص می شود. اگر امام و رهبرت رئیس جمهور آمریکا یا آلمان یا سوئد و استرالیا و روسیه و چین و سایر دارالکفرهاست اگر جزو معذروین نباشی که توان هجرت به جماعت مسلمین و دارالاسلام را نداشتی: إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلَا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا (نساء/۹۸) ‏مگر بیچارگانی از مردان و زنان و کودکانی که کاری از آنان ساخته نیست و راه چاره‌ای نمی‌دانند،‏ باید در روز قیامت پشت سر همین رهبران کافر سکولار قرار بگیری و مومنین که اهل سنت اسلام و اهل جماعت مسلمین هستند نیز پشت سر رهبر و امام زمان حاکم برخوردشان قرار می گیرند و تمام این رهبران جماعت مسلمین به همراه پیروانشان جزو امت رسول الله صلی الله علیه وسلم و در صف رسول الله صلی الله علیه وسلم قرار می گیرند همچنانکه پیروان سایر کفار 1- الَّذِينَ هَادُوا ۲- وَالصَّابِئِينَ ۳- وَالنَّصَارَىٰ ۴- وَالْمَجُوسَ ۵- وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا (حج/۱۷) کفار سکولار و یهودی و نصرانی و مجوس و صابئی هم جزو صف همان رهبران کافر خودشان قرار می گیرند.

البته دقت داشته باشیم که در دارالاسلام پشت سر فلان رهبر مومن اهل پرهیزگاری بودن یا پشت سر فلان رهبر مسلمان اهل بدعت و فاجر و ستمگر بودن و به این شکل اهل جماعت شدن به این معنی نیست که در دنیا و قیامت پیروان مثل رهبران متقی یا رهبران فاجر محسوب می شوند بلکه هر یک جداگانه مورد ارزیابی قرار می گیرند و هر یک باید جداگانه حساب و کتاب خاص خودشان را پس بدهند، امام احمد بن حنبل که با وجود آنهمه شکنجه و اذیت و آزار اهل جماعت می ماند و از قتال فتنه پرهیز می کند حساب و کتاب خودش را می دهد و مامون و معتصم و واثق معتزلی رهبران فاجر و ظالم «مُلْكًا جَبْرِيّاً» جماعت مسلمین در زمان عباسیان هم باید پاسخگوی اعمال خودشان باشند.

[۱] مسند أحمد، مسند الشاميين ۱۶۸۷۶٫وأخرجه ابن أبي عاصم في “السنة” (١٠٥٧) ، وأبو يعلى (٧٣٥٧) ، وابن حبان (٤٥٧٣)

[۲] أحمد في (مسنده ۴: ۹۶) وابن حبان في (صحيحه ۷: ۴۹) والأصفهاني في (حلية الأولياء ۳: ۲۲۴) قول النبي (صلى الله عليه وآله): (من مات بغير إمام مات ميتة جاهلية) وكذلك يروي ابن أبي عاصم في كتاب (السنة ص۴۸۹)، والهيثمي في (مجمع الزوائد ۵: ۲۲۴)، وقال الألباني عنه: إسناده حسن ورجاله ثقات، قول النبي (صلى الله عليه وآله): (من مات وليس عليه إمام مات ميتة جاهلية).

[۳] ملا علي قاري، الأسرار المرفوعة 352 / محمد بن محمد الغزي، إتقان ما يحسن 2/660

[۴] الخازن، تفسير الخازن لباب التاويل في معاني التنزيل،ج۳ص۱۳۸/ البغوي، تفسير معالم التنزيل

+ نوشته شده در جمعه ۱۴۰۲/۰۵/۰۶ ساعت 22:37 توسط روشنگر  | 

روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : rawshangarana بازدید : 57 تاريخ : شنبه 7 مرداد 1402 ساعت: 17:12